Pages

Thursday, August 11, 2011

Bekalan buat daie





Bismillahirahmanirahim


Alhamdulillah, ramadhan sudah memasuki minggu yang kedua. Syukur kerana masih diberi peluang untuk terus menghidupkan bulan yang sungguh istimewa. Teringat akan sepotong hadis bahawa:


Daripada Abu Hurairah r.a, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: 'ALLAH berfirman: "Setiap amalan manusia itu untukknya kecuali puasa. Ia untukKU dan AKU yang memberi ganjarannya"'. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)


Bagaimana dengan larian kita sempena minggu kedua ramadhan kali ini? Sudah sempurna kah check list yang kita susun sebelum ramadhan? Tarawih tak pernah tinggal, tadarus yang berterusan, zikir penghidup hati dan sebagainya. Alhamdulillah, jika ada yang berjaya menyempurnakan namun buat mereka yang masih belum sempurna, insyaALLAH ramadhan masih berbaki lagi untuk kita. Rebutlah 10 malam yang terakhir untuk mencari keredhaanNYA.


Alhamdulillah, diari ramadhan saya cukup indah. ALLAH beri peluang untuk berusrah dan berukhuwwah bersama sahabat sahabat dan adik adik Nisa Sepanggar. Ya ALLAH, sebenarnya saya cukup berbangga dapat bergandingan dengan calon calon bidadari syurga ini. Mereka adalah generasi pewaris perjuangan ummul mukminin di zaman Rasulullah. Semangat dan komitmen yang tinggi terhadap aktiviti dakwah dan tarbiyah yang begitu membara di kalangan mereka cukup menghilangkan kerisauan saya. Andai satu hari nanti, ditakdirkan saya berpergian, saya tidak akan risau untuk meninggalkan Nisa Sepanggar kerana saya yakin setiap saat di dunia ini pasti lahirnya seorang pejuang dan pasti akan lebih ramai mujahidah yang akan memperkembangkan dakwah di bumi kelahiran ini =)


Teringat pesanan seorang insan yang saya hormati, sebagai seorang daie kita tidak boleh 'syok sendiri'. Kita harus melatih generasi yang bakal menjadi penyambung perjuangan Rasulullah SAW. Seorang pemimpin yang baik pasti akan melahirkan pemimpin yang baik dan seorang daie yang baik juga pasti akan melahirkan lebih ramai lagi para daie. Bukan untuk berbangga atau menunjuk tapi saya meyakini bahawa diri saya yang kerdil ini adalah produk tarbiyah seorang daie. Saya tidaklah terlalu sempurna malah masih banyak lompang lompang yang perlu saya perbaiki. Cuma segala yang diajarkan dan diperturunkan kepada saya InsyaALLAH akan saya kongsikan bersama sahabat sahabat sekalian. Apa yang saya inginkan agar kita bergerak bukan kerana manusia tetapi kerana ALLAH. Saya yakin sahabat sahabat dan adik adik MAMPU melakukannya biarpun tanpa kehadiran saya =)


InsyaALLAH, selagi ALLAH izinkan saya berada di sini, saya pasti akan terus berkhidmat untuk semua kecuali jika ada kekangan yang tidak dapat dielakkan. Hati saya sentiasa bersama dengan jamaah dan saya beriltizam bahawa di suku bumi mana pun ALLAH meletakkan saya, saya pasti tidak akan meninggalkan jalan juang yang cukup indah ini. Di sini ingin saya kongsikan empat perkara yang menjadi bekalan buat seorang daie.


1) Ilmu


Jadilah seorang daie yang berilmu. Ilmu adalah kunci utama untuk memikat hati para mad'u. Setiap yang kita lakukan pasti diasakan dengan ilmu. Bermula dari ilmu penampilan diri untuk memikat mad'u, ilmu memasak, ilmu memikat hati sehinggalah kepada ilmu sirah dan sebagainya. Rangkumkan segalanya untuk memperkuatkan usaha dakwah.


2) Ibadah


Mengapa saya letakkan ibadah di tangga yang kedua? Ibadah tanpa ilmu adalah sia sia tetapi ilmu dan ibadah yang seiringan pasti akan berjaya. Ibadah yang mantap adalah keperluan buat seorang daie untuk menjaga hubungan dengan ALLAH SWT. Seorang daie tidak akan berjaya kecuali dengan rahmat dan kasih sayang ALLAH SWT. Maka, perbaiki hubungan mu dengan ALLAH SWT nescaya ALLAH pasti akan memperbaiki hubungan mu sesama manusia


3) Amal


Jangan jadi seorang yang cakap tak serupa bikin. Action speaks louder than words. Setiap amalan perlu dijaga. Aduh, memang susah untuk menjadi sempurna tetapi mujahadah adalah teman yang paling indah untuk mendapatkan tahapan itu.


4) Akhlak


Akhlak = Ilmu + ibadah + Amal. Untuk mejadi seorang daie, kita harus bersedia untuk menjadi qudwah. Sedangkan akhlak Rasulullah sendiri digambarkan seperti Al Quran dan ramai sahabat sahabat yang memilih ISLAM kerana terpaut dengan akhlak Rasulullah SAW.




Alhamdulillah, sedikit perkongsian ringkas dari diri saya yang kerdil ini. Namun, saya berharap agar formula ini dapat ditanamkan dalam diri setiap daie. Jangan sekali berhenti menjadi penyeru kerana jalan menuju ALLAH sentiasa terbuka untuk hamba hambaNYA.


Sedikit perkongsian dari sebuah buku yang berjudul ' Matahari' tulisan pengarang yang saya hormati iaitu Saudara Hilal Asyraf iaitu seorang daie ibarat matahari. Cahayanya akan terus memancar biarpun di malam yang kelam. Matahari tidak akan pernah berhenti membakar sehinggalah ALLAH takdirkan dia menamatkan tugasnya. Begitulah juga seorang daie, teruskan membakar api perjuangan dan menjadi cahaya buat para mad'u kerana janji ALLAH itu pasti.




ya ALLAH jadikanlah kehendakMU sebagai kehendakku
Aku ini milikmu dan ku berserah atas segala ketentuanMU. Awan yang mendung pasti berarak kerana matahari pasti muncul kembali. Letakkan segala harapan pada ALLAH SWT bukan pada manusia biasa kerana dengan ALLAH kita pasti berasa cukup, InsyaALLAH =)


0 comments:

Post a Comment