Pages

Friday, June 22, 2012

Isteri Sheikh Dr Yusof Al-Qaradhawi kembali ke rahmatullah.

Ummu Muhammad, Isteri kepada Sheikh Dr Yusuf Al-Qaradhawi, ketua Ikatan Ulama Muslim International, dan ibunda kepada Abdel Rahman Al-Qaradhawi, seorang penyair ternama dari Mesir, meninggal dunia pagi Khamis semalam kerana sakit yang lama dideritanya.

Sheikh Dr Yusuf Al-Qaradhawi, melalui akaun twitter-nya menyatakan kematian isteri pertamanya, Ummu Muhammad, dengan menulis, “Innalillahi wa Inna Ilaihi Raji’un (kami milik Allah dan kepada-Nyalah kami kembali) telah pulang ke rahmatullah isteri yang penyabar, Ummu Muhammad setelah menderita sakit yang begitu lama. Hanya kepunyaan Allah semua yang telah Dia berikan, dan hanya kepunyaan-Nya pula segala yang Dia ambil. Dan segala sesuatu ada ukuran (takdir) di sisi-Nya.”

Ummu Muhammad, seorang wanita solehah yang berasal daripada Hasyimiah Husainiyah, merupakan keturunan Rasulullah SAW melalui keturunan Saidina Hussain r.a.

Berkongsi suami dengan umat memberi ketenangan hati bukannya azab cemburu. Berkongsi suami dengan dakwah dan perjuangan, menganugerahkan pahala sabar yang besar buatnya. Beliau merelakan suaminya pergi ke mana sahaja belahan dunia untuk Islam. Di rumah, tangannya banyak membantu aktiviti keilmuan, serta dakwah dan tarbiyah dengan mengorbankan waktu dan perhatian yang besar.


Innalillah wa inna ilaihi raji'un. Al-Fatihah...

0 comments:

Post a Comment