Pages

Monday, May 28, 2012

Kem Remaja ISLAM 2012



Alhamdulillah, selesai sudah Kem Remaja ISLAM (KRIS) 2012.
Tapi Yusra tak jadi peserta ya, terlalu "muda" diri ini untuk menjadi peserta. Yusra jadi "orang dapur" sahaja.
Sungguh Yusra kagum dengan adik adik yang menjadi peserta dan AJK untuk program. Semuanya kerja kuat kerana ALLAH. 
Apabila ikut program macam ini, terasa diri kembali muda, teringat zaman kegemilangan dulu di kampus. Tapi macam biasa, apabila Yusra dah bekerja di dapur, semua orang kena cuci telinga dengan Yusra. Maaflah ya adik adik, anggap sahaja itu tarbiyah untuk kalian jika kena paksa angkat air, cuci pinggan, masak nasi, kena tegur goreng lempeng hangus dan sebagainya.

Menjadi seorang daie yang baik, harus sanggup bekerja sehingga ke akar umbi. Kerja kerja sebegini jangan dianggap remeh kerana sekecil kecil usaha, bisa meninggikan darjat kita di sisi ALLAH jika dilakukan dengan hati yang ikhlas. 

Pernahkah mendengar tentang ulama tersohor di Malaysia iaitu Tuan Guru Nik Aziz? Pada awal perjuangannya untuk berdakwah, beliau menyediakan semuanya sendiri. Tuan Guru angkat PA system sendiri, "adjust" mikrofon sendiri, lepas tu siap bagi ceramah lagi. Bagaimana pula dengan kita? Kalau nak bagi ceramah pun, mesti nak dilayan macam VVIP atau duduk di kerusi empuk. Ada tak yang sanggup bagi pengisian lepas tu turun ke dapur atau bekerja sekali bersama mad'u?

Walaubagaimanapun, setiap orang punya cara tersendiri untuk berdakwah. Tetapi ingatlah, seorang daie yang dekat di hati mad'u, pasti akan sentiasa diingati dan dirindui bukan kerana dia cantik, tampan atau sebab yang lain tetapi kerana berjayanya dia menyentuh hati hati mad'unya dengan penuh kasih sayang.

Tahniah kepada Kem Remaja Ukhuwwah dan Persatuan Siswazah Sabah.
Semoga bumi Sabah terus mekar sebagai ladang DAKWAH

Takbir!

P/s: Setelah bermain dengan kuali dan periuk, sudah tiba masanya untuk kembali bermain dengan anak anak jagaan di rumah ;)



0 comments:

Post a Comment