Pages

Friday, February 18, 2011

Jadilah Mahasiswa yang peduli!




“Aku pesankan kepada kalian agar memperlakukan kaum muda dengan baik. Sebab, hati mereka lebih lembut. Ketahuilah, sesungguhnya Allah mengutusku sebagai saksi, pemberi kabar gembira dan pemberi peringatan.Ternyata orang-orang mudalah yang menyambutku dan orang-orang tualah yang menentangku. Sesungguhnya mereka adalah Pemuda2 yg beriman kepada Rabb mereka dan kami tambahkan kepada mereka petunjuk. " (Kahfi 18:13)


Bismillahirahmanirahim
InsyaALLAH, entri ini ditulis untuk mengajak mahasiswa/ mahasiswi UNIMAS untuk sama sama memberikan sokongan dan melibatkan diri dalam Pilihan Raya Kampus UNIMAS 2011.

Saya ditanya oleh seorang sahabat mengapa saya yang sudah bergraduasi ini masih ambil peduli tentang perkembangan perjuangan mahasiswa di UNIMAS. Sesungguhnya hati saya bercampurbaur menjawab persoalan ini. Maka jawapan saya adalah walau di mana anda berada dan keluaran jenama universiti mana sekalipun, anda tetap seorang mahasiswa. Dan seperti yang sedia maklum, generasi yang bernama mahasiswa ini dipandang tinggi oleh masyarakat. InshaALLAH suara mereka akan didengari dan segala tindak tanduk mereka akan
dicontohi. Sebagai golongan intelektual, sudah menjadi tanggungjawab seorang mahasiswa untuk menyumbang kepada pembangunan ummah dan generasi rabbani. Kita harus ingat bahawa syarat utama untuk menjadi agen pembangunan adalah dengan membangunkan peribadi sendiri.

"You become the change that you want to see"
Mahatma Gandhi


Bagaimana kita hendak membangunkan diri sendiri jika skop mahasiswa pada masa kini hanyalah tertumpu pada 'exam oriented' semata mata tetapi hal sekeliling tidak diambil peduli. Kalau boleh, kita mahu melahirkan mahasiswa yang bukan kaki buku sahaja tetapi punya ruh perjuangan. Kita mahu hapuskan kebatilan dan tegakkan kebenaran. Secara konklusinya, di medan mana pun kita berada, kita sebagai mahasiswa ini harus sentiasa mengaktifkan "alarm" kita terhadap perkembangan yang berlaku dalam perjuangan mahasiswa kerana saya meyakini firman ALLAH dalam Surah At Taubah ayat 71:


"Dan orang mukmin lelaki dan perempuan sebahagian daripada mereka adalah penolong daripada sebahagian yang lain, mereka menyuruh melakukan kebaikan dan melarang daripada melakukan kemungkaran, mereka mendirikan sembahyang dan mengeluarkan zakat, taat kepada ALLAH dan Rasul. Mereka itu akan dirahmati ALLAH. Sesungguhnya ALLAH itu Maha Kuat lagi Maha Bijaksana."
Kadang kadang saya sendiri bertanya bahawa potensi apa yang perlu ada pada seorang mahasiswa?. Adakah cukup sehelai kertas sebagai tanda kejayaan menamatkan kursus yang diikuti ketika dikampus. Maka dengan senang hatinya kita membawa kertas tersebut sebagai tanda kemegahan untuk mendapatkan pekerjaan yang baik. Gaji yang lumayan, kereta yang besar, rumah yang cantik, adakah itu kualiti kehidupan yang diidamkan oleh mereka yang bernama mahasiswa? Saya percaya mereka yang bergelar mahasiswa yakni golongan intelektual (bijak pandai) pasti punya impian menyumbang untuk agama dan ummah. Hal ini kerana sesungguhnya mereka yang cerdik akalnya itu tidak akan hanya membiarkan dirinya dipandu oleh hawa nafsu semata mata tetapi inshaALLAH pasti memegang dua warisan Rasulullah SAW iaitu Al Quran dan sunnah. Terasa diri saya begitu mencemburui pemuda Kahfi pilihan ALLAH SWT yang begitu terpelihara daripada kezaliman dan kisah mereka dinukilkan dalam Al Quran Kareem. Saya percaya pemuda dan pemudi yang bertaqwa pasti amat disayangi oleh ALLAH SWT.



Betapa saya mengimpikan bersama sama golongan mahasiswa yang sentiasa bersedia menginfaqkan diri dalam menyuarakan kebenaran . Saya meyakini bahawa dengan sedikit perjuangan kita dan sikap ambil peduli kita dalam aktiviti kampus bisa melatih kita untuk menjadi generasi ulul albab yang bisa menyumbang untuk ummah. Sampai bila kita hendak melihat saudara saudara seISLAM kita ditindas sesuka hati diseluruh dunia sedangkan kita hanya bersenang lenang, duduk bercanda menikmati hidup di sini. Biarpun mungkin kita tidak berpeluang mengangkat senjata tetapi jadikanlah kita insan yang 'mampu' memberi sesuatu dengan menjadi agen perubahan kepada masyarakat.Bagaimana hendak menjadi agen perubahan? Maka jadilah mahasiswa yang punya pakej lengkap, pengetahuan tidak terbatas hanya pada kursus yang diambil semata mata tetapi mendalami skop ilmu yang lebih luas. Jadilah mahasiswa cakna yakni tidak memandang sepi kepada pilihan raya kampus tetapi melibatkan diri secara proaktif kerana yakin bahawa pilihan raya kampus sebagai salah satu wacana untuk membuat perubahan demi kebaikan ummah.


Sampai bila kita hendak menjadi mahasiswa yang lesu?


Seringkali kita menantikan kelahiran Salahuddin Al Ayubi yang kedua,tetapi mengapa kita
sendiri yang tidak berusaha menjadi atau melahirkannya??

Tepuk dada, tanya iman..


Calon pilihan saya untuk Pilihan Raya Kampus UNIMAS..
Jangan ditanya mengapa saya memilih mereka kerana saya percaya jika saya memilih mereka kerana kelebihan, kelebihan pasti datang bersama kekurangan, jika saya memilih mereka kerana kebaikan, kebaikan pasti ada sedikit kecacatan tetapi saya serahkan segala penggantungan kepada ALLAH SWT. Saya memilih mereka yang meletakkan ISLAM di tempat tertinggi sekali...

Itulah harapan saya kepada calon calon ini... wallahualam


0 comments:

Post a Comment