Pages

Thursday, July 21, 2011

Misi Ramadhan

Bismillahirahmanirahim

Alhamdulillah, diberi sedikit ruang lagi untuk berkongsi luahan rasa dari diri saya hamba yang kerdil ini. Terus terang saya katakan, minggu ini emosi saya sedikit kurang stabil. Mungkin ini adalah teguran dari ALLAH SWT atas kelalaian menjaga hubungan denganNYA beberapa tika yang lalu.

Alhamdulillah, tidak lama lagi bulan yang istimewa akan menjelma. Bulan yang amat dinanti nantikan oleh umat ISLAM kerana inilah masanya untuk merebut tawaran percuma yang ditawarkan ALLAH SWT. Amalan yang berlipat ganda pahalanya.

Menanti kekasih hati, ramadhan yang penuh mulia ini membuatkan saya bermuhasabah diri. Saya telah mengemaskan almari pakaian saya dan melihat helaian helaian jubah yang tergantung di dalamnya. Rasanya AZAM saya untuk ramadhan kali ini sudah terang lagi bersuluh. Misi untuk ramadhan kali ini adalah untuk melatih diri bersikap qanaah dan berjimat cermat. Sebenarnya, salah satu karat jahiliyah yang sukar saya kikis dalam diri saya adalah keinginan untuk memakai pakaian yang cantik cantik. Inilah simptom yang paling susah untuk saya sembuhkan. Setiap kali melihat jubah atau pun tudung dan beg yang cantik, diri ini sudah menjadi rambang mata . Kadang kadang saya tersenyum sendiri kerana sejauh mana saya berubah seperti yang saya ceritakan dalam



saya masih punya keminatan yang tinggi dalam busana muslim. Maka, target saya untuk ramadhan kali ini adalah untuk tidak mengikut turutan nafsu tetapi sebaliknya membeli mengikut keperluan. Selain itu, ingin saya memanfaatkan ramadhan sepenuhnya untuk mencari jawapan dalam istikharah saya, memohon petunjuk ALLAH terhadap jalan hidup saya.

Bagaimana dengan kalian?

Apakah misi ramadhan kali ini? =)


Semoga nafsu dan diri ini lebih terdidik oleh iman dan taqwa sempena ramadhan yang mendatang... ya ALLAH, temukanlah diriku dengan ramadhan Kareem ... InsyaALLAH




0 comments:

Post a Comment